Page 98 - Kỷ yếu hội thảo khoa học quốc tế - Ứng dụng công nghệ mới trong công trình xanh , lần thứ 8
P. 98
th
HỘI THẢO KHOA HỌC QUỐC TẾ ATiGB LẦN THỨ TÁM - The 8 ATiGB 2023 81
UTILIZING THE MULTINOMIAL LOGIT
MODEL TO ANALYZE THE FACTORS
INFLUENCING THE MODE CHOICE
AMONG UNIVERSITY STUDENTS
IN DANANG, VIETNAM
Ứng dụng mô hình lựa chọn đa phương thức
để phân tích lựa chọn phương thức đi lại của
sinh viên trên địa bàn TP. Đà Nẵng
Nguyen Van Noi
Cao Thi Xuan My
Civil Engineering Department Faculty of Engineering Technology
The University of Danang - University of Technology and Education Tien Giang University
Danang,Vietnam Tiengiang, Vietnam
ctxmy@ute.udn.vn nguyenvannoi@tgu.edu.vn
Abstract: This study aims to examine the factors Tóm tắt: Nghiên cứu này nhằm xác định các yếu tố ảnh
influencing the transportation mode choices of university hưởng đến việc lựa chọn phương thức đi lại của sinh viên
students in Danang, a city in a developing country. With trên địa bàn TP. Đà Nẵng, là thành phố thuộc quốc gia đang
data collected from over 400 students at universities in phát triển. Mô hình logit đa thức (MNL) được xây dựng dựa
Danang, The Multinomial Logit Model (MNL) is used to trên dữ liệu thu thập từ hơn 400 sinh viên tại các trường đại
examine the influence of various factors on the choice of học ở Đà Nẵng, mô hình này dùng để kiểm tra mức độ ảnh
transportation mode for students in Danang. The developed hưởng của các yếu tố khác nhau đến việc lựa chọn phương
transportation mode choice model includes socioeconomic thức đi lại của sinh viên Đà Nẵng. Mô hình lựa chọn
characteristics of students and trip-specific characteristics phương thức đi lại được phát triển bao gồm các đặc điểm
such as travel time, distance, and transportation costs. The kinh tế - xã hội của sinh viên và các đặc điểm cụ thể của
results indicate that travel time, gender, year of students, chuyến đi như thời gian, khoảng cách và chi phí đi lại. Kết
and motorcycle ownership are the key factors affecting the quả chỉ ra rằng thời gian đi lại, giới tính, năm học của sinh
choice of transportation mode for students. viên và việc sở hữu xe máy là những yếu tố chính ảnh
hưởng đến việc lựa chọn phương thức đi lại của sinh viên.
Keywords: Travel behavior; Mode choice; Discrete Từ khóa: Hành vi đi lại; Lựa chọn phương thức; Mô
choice modeling, Multinomial Logit Model; Danang, hình lựa chọn rời rạc, Mô hình logit đa thức; Đà Nẵng, Việt
Vietnam Nam
I. INTRODUCTION The traffic behavior of students, as well as all road
Over the past few decades, in developing users, impacts the level of traffic congestion and
countries, the number of motorcycles and other two- traffic accidents, especially on heavily congested
wheel vehicles has notably increase [1]. This has roads and during peak hours. Therefore, students are
resulted in high rates of road traffic deaths and an important group that needs attention when
injuries among road users [2]. According to the World formulating traffic safety policies.
Health Organization (WHO) report, road traffic Students often encounter traffic accidents on their
injuries are the leading cause of mortality among way to school, especially in congested traffic
individuals aged 15-29 [3]. Most individuals in this conditions. A study conducted in Europe found that
age range are college and university students. the use of public transportation, motorcycles,
bicycles, and walking is likely to increase as the
ISBN: 978-604-80-9122-4