Page 98 - Kỷ yếu hội thảo khoa học quốc tế - Ứng dụng công nghệ mới trong công trình xanh , lần thứ 8
P. 98

th
               HỘI THẢO KHOA HỌC QUỐC TẾ ATiGB LẦN THỨ TÁM - The 8  ATiGB 2023                          81

                  UTILIZING THE MULTINOMIAL LOGIT


                    MODEL TO ANALYZE THE FACTORS

                      INFLUENCING THE MODE CHOICE


                        AMONG UNIVERSITY STUDENTS

                                   IN DANANG, VIETNAM


                  Ứng dụng mô hình lựa chọn đa phương thức

                  để phân tích lựa chọn phương thức đi lại của


                           sinh viên trên địa bàn TP. Đà Nẵng


                                                                              Nguyen Van Noi
                               Cao Thi Xuan My
                          Civil Engineering Department                 Faculty of Engineering Technology
                 The University of Danang - University of Technology and Education    Tien Giang University
                               Danang,Vietnam                                Tiengiang, Vietnam
                              ctxmy@ute.udn.vn                            nguyenvannoi@tgu.edu.vn


                  Abstract:  This  study  aims  to  examine  the  factors   Tóm tắt: Nghiên cứu này nhằm xác định các yếu tố ảnh
               influencing  the  transportation  mode  choices  of  university   hưởng đến việc lựa chọn phương thức đi lại của sinh viên
               students  in  Danang,  a  city  in  a  developing  country.  With   trên địa bàn TP. Đà Nẵng, là thành phố thuộc quốc gia đang
               data  collected  from  over  400  students  at  universities  in   phát triển. Mô hình logit đa thức (MNL) được xây dựng dựa
               Danang,  The  Multinomial  Logit  Model  (MNL)  is  used  to   trên dữ liệu thu thập từ hơn 400 sinh viên tại các trường đại
               examine  the  influence  of various  factors  on  the  choice  of   học ở Đà Nẵng, mô hình này dùng để kiểm tra mức độ ảnh
               transportation mode for students in Danang. The developed   hưởng của các yếu tố khác nhau đến việc lựa chọn phương
               transportation mode choice model  includes socioeconomic   thức  đi  lại  của  sinh  viên  Đà  Nẵng.  Mô  hình  lựa  chọn
               characteristics  of  students  and  trip-specific  characteristics   phương thức đi lại được phát triển bao gồm các đặc điểm
               such as travel time, distance, and transportation costs. The   kinh tế - xã hội của sinh viên và các đặc điểm cụ thể của
               results  indicate  that  travel  time,  gender,  year  of  students,   chuyến đi như thời gian, khoảng cách và chi phí đi lại. Kết
               and motorcycle ownership are the key factors affecting the   quả chỉ ra rằng thời gian đi lại, giới tính, năm học của sinh
               choice of transportation mode for students.    viên  và  việc  sở  hữu  xe  máy  là  những  yếu  tố  chính  ảnh
                                                              hưởng đến việc lựa chọn phương thức đi lại của sinh viên.
                  Keywords:  Travel  behavior;  Mode  choice;    Discrete   Từ  khóa:  Hành vi đi lại; Lựa chọn phương thức; Mô
               choice  modeling,  Multinomial  Logit  Model;  Danang,   hình lựa chọn rời rạc, Mô hình logit đa thức; Đà Nẵng, Việt
               Vietnam                                        Nam

                  I.  INTRODUCTION                               The traffic behavior of students, as well as all road
                  Over  the  past  few  decades,  in  developing   users,  impacts  the  level  of  traffic  congestion  and
               countries, the number of motorcycles and other two-   traffic  accidents,  especially  on  heavily  congested
               wheel  vehicles  has  notably  increase  [1].  This  has   roads and during peak hours. Therefore, students are
               resulted  in  high  rates  of  road  traffic  deaths  and   an  important  group  that  needs  attention  when
               injuries among road users [2]. According to the World   formulating traffic safety policies.
               Health  Organization  (WHO)  report,  road  traffic   Students often encounter traffic accidents on their
               injuries  are  the  leading  cause  of  mortality  among   way  to  school,  especially  in  congested  traffic
               individuals  aged  15-29  [3].  Most  individuals  in  this   conditions.  A  study  conducted  in  Europe  found  that
               age range are college and university students.   the  use  of  public  transportation,  motorcycles,
                                                              bicycles,  and  walking  is  likely  to  increase  as  the

                                                                                   ISBN: 978-604-80-9122-4
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103